استارت‌آپ، تیمی با رشد سریع و ایده ناب است که مقیاس‌پذیر است و می‌تواند بسرعت پیشرفت کند. بیشتر استارت‌آپ‌ها فناورانه هستند و در دنیای هوشمند رشد می‌کنند. در یک تیم استارت‌آپی معمولا چند نقش وجود دارد که ممکن است از سوی اعضای تیم یا شرکا (partners) ایفا شود. برای راه‌اندازی استارت‌آپ، مساعدت این بخش‌ها موجب رشد سریع‌تر و توسعه در بازار خواهد شد. ایده استارت‌آپ ممکن است جدید یا تکراری باشد.

در حقیقت ایده اهمیت چندانی ندارد بلکه سنجش پاسخ بازار به این ایده و امکان‌سنجی رشد و سود و تیم اجراکننده آن اهمیت دارد. بخش‌های مهم یک تیم استارت‌آپی را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:

بنیانگذار: همان‌طور که می‌توان حدس زد، بنیانگذار (founder) استارت‌آپ کسی است که با ایده‌اش شروع به راه‌اندازی کسب‌وکار می‌کند. وی تعیین‌کننده چشم‌انداز، حجم بازار و نقطه شروع کار است. به دلیل این‌که استارت‌آپ‌ها معمولا سرمایه اولیه ندارند، بنیانگذار به دنبال یک هم‌بنیانگذار (co-founder) می‌گردد تا بتواند بدون پرداخت هزینه و با تقسیم سهام، استارت‌آپ خود را راه‌اندازی کند. بنیانگذار ممکن است هر کدام از دیگر تخصص‌های موردنیاز کسب‌وکار مثل توان فنی یا بازاریابی را هم داشته باشد یا این‌که صرفا مدیر عامل یا مدیر اجرایی (Chief Executive Officer یا مخفف آن CEO) استارت‌آپ باشد.

مدیر ارشد فنی (Chief Technology Officer یا مخفف آن CTO) در حقیقت بازوی فنی استارت‌آپ است. در ابتدای کار که تیم کوچک است مدیر فنی معنای چندانی ندارد و ممکن است همه کارهای استارت‌آپ را یک نفر انجام دهد. اما با بزرگ‌ترشدن تیم و جذب نیروهای فنی، مدیریت آنها امری حیاتی در استارت‌آپ خواهد بود. تیم فنی معمولا از برنامه‌نویسان بک‌اند (back-end)، فرانت‌اند (Front end) و برنامه‌نویسان موبایل تشکیل می‌شود. وبگاه یا اپلیکیشن استارت‌آپ ممکن است به زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی نوشته شود که مزایا و معایب خود را دارند و همواره در حال به‌روزرسانی هستند.

مدیر ارشد دیزاین (Chief Design Officer یا مخفف آن CDO) هم مانند مدیر ارشد فنی در ابتدای استارت‌آپ ممکن است یک نفر باشد و تیمی نداشته باشد. وظیفه تیم دیزاین، پاسخ به نیازمندی‌های کاربر در محصول استارت‌آپ است که ممکن است یک وبگاه یا اپلیکیشن باشد. این پاسخ‌ها ممکن است در عملکرد یا ظاهر محصول نمود پیدا کند یا حتی برندینگ کار را تحت‌تاثیر خود قرار دهد. تیم دیزاین معمولا از دیزاینر تجربه کاربری (user experience designer)، دیزاینر رابط کاربری (user interaction designer) و گرافیست تشکیل می‌شود.

مدیر ارشد مارکتینگ (Chief marketing officer یا مخفف آن CMO) مسئول اجرای فعالیت‌های مارکتینگ است. این فعالیت‌ها شامل کارهای تحلیلی مثل تحقیقات بازار، کارهای تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی و فضاهای عمومی و تعیین راهبرد فروش و حضور در بازار است.

این مطلب در روزنامه جام‌جم: http://jjo.ir/mpwpvvrx