طراحی گمنام

در نگاه اول، «گمنام»[1] anonymous. نمود ناپسندی دارد: نامعلوم، ناشناخته، و درنتیجه فاقد عاطفه و ارتباط با هیچ فرد مشخص. اما در بستر روندهای زیاده‌باب‌شدهٔ معاصرِ طراحی، ازقرارمعلوم خصوصیت به‌ظاهر خاکستریِ شهرت ‹گمنام› مطلوبیت یافته است. ‌ ابتدا می‌بایست گفت که تب طراحیْ آهسته‌آهسته تقریباً تمامی کنش‌وری‌هایی را که حتی ربط دورادوری با (←) گشتالتون[2] […]

طراحی مؤلف

طراح مؤلف[1] auteur design. ــ که گاهی با عنوان «طراح امضادار»[2] signature designer. نیز شناخته می‌شود ــ را می‌توان همانند فیلم‌سازِ مؤلف دانست، زیرا هردو دیدگاه منحصربه‌فردی دارند که پیرو همان‌اند. هردو معمولاً نه گماشتهٔ کسی هستند و نه خود را چندان ملزم به پاسخ‌گویی می‌بینند. طراحان مؤلف ازآن‌رو که خود مسئول تدوین تفهیم‌نامه‌ها[3] briefs. […]

طراحی معمارانه

سابقهٔ درهم‌پیچیدگی معماری و طراحی ــ عمدتاً داخلی، روشنایی و لوازم خانگی ــ[1] the design of interiors, lighting, and housewares. تاریخچهٔ جالبی دارد. با مدنظر داشتن آنکه معماری از قدیم‌الایام رشته‌ای بسیار مرتبط اما متفاوت از طراحی به‌حساب می‌آمده، این مدخل در خصوص معمارانی است که فعالیتشان بیشتر در حوزهٔ طراحی است، نه خود معماری. […]

طراحی مفهومی

طراحی مفهومیspan class=”footnote_referrer”>[1] conceptual design. دستهٔ مجزایی از انواع طراحینیست، بلکه رهیافتی به طراحیاست که در طیف وسیعی از فعالیت‌ها وجود دارد. طراحی مفهومیه شیوه‌هایی با (←) فرم ‌به آزمون‌وخطا می‌پردازد، تا مرزهای آنچه در ططراحیافتاده است را جابه‌جا کند. ‌ از برخی نظرها، طرح‌های مفهومی به‌لحاظ فلسفی به هنر مفهومی نزدیک‌اند، زیرا هردو عمدتاً تحت […]

طرح کسب‌وکار

طرح کسب‌وکار[1] business plan. سندی راهبردی است که اهداف صاحبان کسب‌وکار مزبور و برنامهٔ دستیابی به آن اهداف را تبیین می‌کند. این سند شامل جزئیاتی درخصوص برنامهٔ ورود به بازار، برآوردهای مالی، (←) بازارپژوهی، منظور کسب‌وکار[2]منظور کسب‌وکار (business purpose) دلیلی است که شما شرکت یا مجموعهٔ خود را بنیان گذاشته‌اید: آن دلیل اصلی، که در … […]