در دومین دیدار، یکشنبه ۳۰ دیماه ۱۴۰۳، همراه با صبا حقیری، پژوهشگر ارشد تجربه کاربری در Kramp Groep و مژگان هراتیان، پژوهشگر تجربه کاربری در اسنپپی، و میزبانی نگین یشمی، همبنیانگذار زاین، زاویهٔ نگاه را از طراحی به پژوهش چرخاندیم. فهم مسئله، هنر درک رفتار و زبان ناگفتهٔ کاربر، نقطه شروع این جلسه بود.

از صبا و مژگان شنیدیم:
- پژوهش UX دقیقاً چیست؟ چه روشها و ابزارهایی دارد؟
- در یک پروژه واقعی، پژوهش از کجا شروع میشود و به کجا ختم میشود؟
- چطور میتوان از سوگیری جلوگیری کرد و دادهها را اعتبارسنجی کرد؟
- جایگاه یک پژوهشگر تجربه کاربری در سازمان چیست و چگونه میتواند با سایر تیمها همافزا شود؟
همچنین به تفاوتهای محیط پژوهشی در ایران و خارج از کشور پرداختیم و به چالشهایی که پژوهشگران ایرانی با آن روبهرو هستند نگاهی انداختیم