پیش‌نمون

Picture of علیرضا راستین کیا

علیرضا راستین کیا

طراح، مترجم، ویراستار

Photo by Riccardo Bernucci, Unsplash.

این مطلب را هم‌رسانی کنید:

پیش‌نمون‌ها[1]پیش‌نمون برابرگزیدهٔ مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای پروتوتایپ (protptype) است و بخش اول این واژه ریشه‌ای … Continue reading ابزاری برای ارزیابی و سنجش (←) کارایی و (←) عملکرد یک طراحی تازه ــ پیش از ورود به مرحلهٔ تولید انبوه ــ هستند. پیش‌نمون‌سازی معمولاً در واپسین مراحل فرایند (←) توسعهٔ محصول و پیش از تولید صنعتی و انبوه انجام می‌پذیرد. در برخی موارد هم، ممکن است یک پیش‌نمون به‌عنوان نمونه‌ای منحصربه‌فرد ــ که قابلیت تولید انبوه ندارد ــ طراحی شود، تا امکان تحلیل محصول را به واقع‌بینانه‌ترین شکل ممکن فراهم آورد. اگرچه پیش‌نمون‌سازی فرایندی پیچیده و پرهزینه است، اما به‌دلیل مزایایی همچون نظارت بر ساخت، گردآوری بازخورد کاربران درخصوص (←) مدل‌های مختلف، و آشکارسازی نواقص محصول، پیش از تولید انبوه، در طراحی اکثر محصولات، نقشی اساسی دارد.

برخلاف محصولات نهایی تولید انبوه، پیش‌نمون‌ها اغلب صرفاً به‌وسیلهٔ دست، یا با فناوری‌های پیشرفتهٔ (←) پیش‌نمون‌سازی سریع ساخته می‌شوند. بااین‌حال، گاهی تشخیص آن‌ها از محصولات نهایی برای کاربران عادی دشوار است. هر محصول، به‌طور معمول، پیش از رسیدن به مرحلهٔ ساخت پیش‌نمون، مراحل مختلفی را در چرخهٔ توسعه‌اش طی می‌کند:

• رسامی و (←) پرداز: رسم‌ها و پردازها، به‌واسطهٔ بازنمایی‌هایی ساده، تصورات اولیه‌ای از محصول نهایی به‌دست می‌دهند و به مدیران محصول در تصمیم‌گیری‌های مربوط به طراحی کمک می‌کنند.

• مدل متناسب: پردازهای سه‌بعدی خام از شکل ظاهری و ابعاد دقیق محصول‌اند.

• مدل طراحی: پیش‌نمایش‌های سه‌بعدی با جزئیات دقیق و شباهت ظاهری زیاد به محصول نهایی، که ممکن است کارکرد محدودی داشته باشد.

• (←) مدل کارکردی: نمونه‌ای که کارکرد اصلی یک محصول یا کارکردهای خاص آن را نشان می‌دهند ــ مانند نحوهٔ عملکرد سقف یک خودروِ روبازشو.


مدل پیش‌سِری،[2]نمونه‌های پیش‌سِری (pre-series models) درزمینهٔ صنعت به تولیدات محدودی گفته می‌شود که پیش از شروع تولید انبوه ساخته … Continue reading به‌عنوان آخرین مرحلهٔ پیش از عرضهٔ محصول به بازار، با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین ابزارها و تجهیزات ساخته می‌شود. این نمونه درواقع یک پیش‌نمون نهایی ــ برای آزمایش و ارزیابی میدانی ــ به‌شمار می‌رود. فناوری‌های نوین حوزهٔ پیش‌نمون‌سازی امکان ساخت و آزمایش میدانیِ حداکثر ۵۰۰ عدد از این مدل‌ها را برای این مرحله فراهم کرده‌اند. پس از گذراندن موفقیت‌آمیز آزمایش، دستگاه‌ها و تجهیزات نهایی ــ برای تولید انبوه محصول ــ راه‌اندازی و به‌کارگیری می‌شوند.
‌‌

← آزمایش.


مؤلف: مارکوس باچ | Marcus Botsch

مترجم و ویراستار: علیرضا راستین کیا

پانوشت‌ها

پانوشت‌ها
1

پیش‌نمون برابرگزیدهٔ مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای پروتوتایپ (protptype) است و بخش اول این واژه ریشه‌ای یونانی دارد: «پروتوس» (protos) به‌معنای «اول».

2

نمونه‌های پیش‌سِری (pre-series models) درزمینهٔ صنعت به تولیدات محدودی گفته می‌شود که پیش از شروع تولید انبوه ساخته می‌شوند. این نمونه‌ها، بسته به اقتضا، به روش‌های مختلفی تولید می‌شوند. ــ coesum.it.

شاید این مطالب هم برای شما جالب باشد

جستجو