رویداد #۳: آغاز طراحی صنعتی در ایران، با یادی از وازگن میناسیان (فیلیپو)

طراحین به جامعهٔ ایرانی معرفی شده است. از آن زمان تا به امروز، بیش از نیم قرن می‌گذرد و حالا در آغاز دههٔ ششم، فرصتی است تا نگاهی بیندازیم به تأسیس این رشته و همین‌طور مسیری که در سال‌های طلایی اقتصاد ایران طی کرده است ــ البته با نیم‌نگاهی به سال‌های پس از انقلاب و […]

دربارهٔ طراحی و مسئولیت اخلاقی طراح

مصطفی ملکیان، فیلسوفِ اخلاق و اندیشه‌ورز معاصر، سال گذشته در نشستی با عنوان «دیزاین‌شناسی» برای نخستین بار دربارهٔ طراحیرد. حکمت نظری به هنگامی اطلاق می‌شود که شما بخواهید پدیده‌ای را بشناسید، فقط برای اینکه شناخته باشید، نه برای هیچ قصد دیگری؛ به‌صِرفِ شناختن: تنها می‌شناسم برای اینکه شناخته باشم. اما من گاهی می‌خوطراحیحکمت تولیدی»، این […]

طراحی در مقابل مهندسی: هم‌سویی در هدف، تمایز در رفتار

این چهارمین جستار از مجموعهٔ طراحی‌شناسی است.[1]طراحی‌شناسی (designology) پروژه‌ای است که به تبیین مفهوم طراحی، حیطه‌های شمول و عدم شمول آن، رفع شبهات لفظی و فنی، … Continue reading   در آغاز، لازم است تعریف کوتاهی از این دو حوزه ــ ناظر به یکدیگر ــ داشته باشیم. مهندسیْ تلفیقی از اصول علمی و ریاضی برای دستیابی […]

طراحی در مقابل رسامی: افتراقی آشکار، از منظر امروزی

این سومین جستار از مجموعهٔ طراحی‌شناسی است.[1]طراحی‌شناسی (designology) پروژه‌ای است که به تبیین مفهوم طراحی، حیطه‌های شمول و عدم شمول آن، رفع شبهات لفظی و فنی، … Continue reading   طرّاحی و رسّامی دو اصطلاح آشنا در عرصهٔ خلاقیت‌اند، که اغلب باهم اشتباه گرفته می‌شوند. هردو در حوزه‌هایی نظیر هنر، معماری و مهندسی، کاربرد دارند و […]

طراحی در مقابل هنر: غایت، تمایز و هم‌پوشانی

این دومین جستار از مجموعهٔ طراحی‌شناسی است.[1]طراحی‌شناسی (designology) پروژه‌ای است که به تبیین مفهوم طراحی، حیطه‌های شمول و عدم شمول آن، رفع شبهات لفظی و فنی، … Continue reading   آیا طراحیcenter’, relative: true, offset: [-7, 0], }); یک مجسمه از میکل‌آنژ، jQuery(‘#footnote_plugin_tooltip_10213_5_5’).tooltip({ tip: ‘#footnote_plugin_tooltip_text_10213_5_5’, tipClass: ‘footnote_tooltip’, effect: ‘fade’, predelay: 0, fadeInSpeed: 200, delay: 400, fadeOutSpeed: […]

<strong>چرا تلقی ما از طراحی شاید نیاز به تغییر داشته باشد؟</strong>

آنگاه که معنای فعلی‌اش را وامی‌کاویم، احتمالاً به این نتیجه می‌رسیم که شایسته ــ و بایسته ــ است در کاربرد این واژه بازنگری‌ای داشته باشیم. نیکلاس دی‌مانشا[1]جستار حاضر در ۲۲ فوریهٔ ۲۰۲۳ از نیکلاس دیمانشا، مدرس و مدیرگروه دانشکدهٔ معماری در دانشگاه ام‌آی‌تی، منتشر … Continue reading ‌ آنچه امروز از واژهٔ «دیزاین» می‌شناسیم ریشه در […]

رویداد #۹: طراحی برای آیندهٔ ایران

طراحی برای آینده ایران

ما ایرانیان در شرایطی زندگی می‌کنیم که شکاف بزرگی بین واقعیتِ شرایط زندگی ما از یک سو، و خواسته‌ها و دانسته‌های فردی ما از سوی دیگر وجود دارد. بنابراین چندان عجیب نیست که بروز نارضایتی از وضعیتِ موجود به بخشی از زندگیِ روزمرهٔ ما تبدیل شده است.داشتن تصویری مطلوب از آینده برای تغییر مثبت ضروری […]

رویداد #۸: دیزاین و دموکراسی

ایران بیش از هر زمان دیگری به تغییر نیاز دارد و دیزاین می تواند در این تغییر نقش مهمی بازی کند. بر این اساس بعد از سکوت تلخ چند ماهه، تصمیم گرفتیم با موضوعاتی مرتبط با شرایط امروز و البته فردایی که قرار است بهتر باشد به فعالیت‌های زاین ادامه بدهیم. ما بر این باوریم […]

رویداد #۷: مسافران؛ دیزاین دور از خانه

سفر و مهاجرت اجزاء جدایی‌ناپذیر دنیای طراحی‌اند.حرکت در میان فرهنگ‌ها و آداب مختلف، برای شناخت بهتر انسان، طراحان را مسافرانی چمدان‌به‌دست کرده است. در طول تاریخ طراحی، کم نیستند آن‌هایی که از خانهٔ خود سفر کرده‌اند و در تلاشی مدوام برای ساختن دنیایی نو دست به خلق شاهکارهای متفاوت زده‌اند. سفر برای یک طراح نه‌فقط […]

رویداد #۶: داستان اسبابِ بازی

بازی همواره یکی از دغدغه‌های دنیای طراحان است. اما این مفهومِ گره‌خورده به خلاقیت، از بدو پیدایش انسان، طی قرن‌ها بدل به مفهومی گسترده و دمادم دگرگون شده است: آن‌طور که، ترکیبی است از دنیاهای چندگانهٔ ریاضی و مهندسی و روان‌شناسی و طراحی؛ و آن‌قدر دیگرگون که بازی‌های حرکتی جای خود را به بازی‌های رومیزی، […]

رویداد #۵: فریاد‌ها و نجواها؛ پرسونا

پرسونا ابزاری برای نزدیکی و همدلی بیشتر با کاربران است. در دنیای امروز، بینش‌های عمیق‌تر از مشتریان و درک تجربیات، زندگی کاری، ترجیحات و علاقه‌مندی‌های شخصی و حرفه‌ای آن‌ها در رشد و توسعهٔ محصول اثرگذار است. راهکارهایی که بتواند ما را به کاربران نزدیک کند همواره در کسب‌وکارها موردتوجه بوده است. پرسونا، به‌عنوان ابزاری برآمده […]

پنج نکتهٔ قابل‌توجه در جمع‌بندی رویداد چهارم زاین

برای اینکه طراحان ایرانی بتوانند از تفکر طراحیید بیاموزند در فرایند حرفه‌ای خود به «تفکر» جایگاه ویژه‌ای بدهند. البته، قبل از هر چیز، لازم است موضوع تفکر ـ در فرایند آموزش طراحیشگاه‌ها و آموطراحی خود را بازیابد. طراح ایرانی باید بیاموزد که «اندیشیدن» مهارت تخصصی بنیادین اوست. با خواندن یک یا چند کتاب […]