رویداد #۳: آغاز طراحی صنعتی در ایران، با یادی از وازگن میناسیان (فیلیپو)

طراحی صنعتیمعهٔ ایرانی معرفی شده است. از آن زمان تا به امروز، بیش از نیم قرن می‌گذرد و حالا در آغاز دههٔ ششم، فرصتی است تا نگاهی بیندازیم به تأسیس این رشته و همین‌طور مسیری که در سال‌های طلایی اقتصاد ایران طی کرده است ــ البته با نیم‌نگاهی به سال‌های پس از انقلاب و امروز. […]

دربارهٔ طراحی و مسئولیت اخلاقی طراح

مصطفی ملکیان، فیلسوفِ اخلاقعنی زندگی‌ای که دیگر در آن تکاپو و ناآرامی‌ها و بی‌قراری‌ها و از خود ناخشنود بودن‌ها وجود ندارد. حکمت نظری به هنگامی اطلاقاخلاقی اینکه آن چیز را ــ از طریق دگرگون‌سازی‌تان ــ زیباتر از آنی که هست بکنید، آن‌وقت با حکمت تولیدی سروکار دارید. امروزه ما به‌جای اینکهاخلاقه شناخت برای آنکه آنچه […]

رویداد #۶: داستان اسبابِ بازی

بازی همواره یکی از دغدغه‌های دنیای طراحان است. اما این مفهومِ گره‌خورده به خلاقیت، از بدو پیدایش انسان، طی قرن‌ها بدل به مفهومی گسترده و دمادم دگرگون شده است: آن‌طور که، ترکیبی است از دنیاهای چندگانهٔ ریاضی و مهندسی و روان‌شناسی و طراحی؛ و آن‌قدر دیگرگون که بازی‌های حرکتی جای خود را به بازی‌های رومیزی، […]

رویداد #۵: فریاد‌ها و نجواها؛ پرسونا

پرسونا ابزاری برای نزدیکی و همدلی بیشتر با کاربران است. در دنیای امروز، بینش‌های عمیق‌تر از مشتریان و درک تجربیات، زندگی کاری، ترجیحات و علاقه‌مندی‌های شخصی و حرفه‌ای آن‌ها در رشد و توسعهٔ محصول اثرگذار است. راهکارهایی که بتواند ما را به کاربران نزدیک کند همواره در کسب‌وکارها موردتوجه بوده است. پرسونا، به‌عنوان ابزاری برآمده […]

پنج نکتهٔ قابل‌توجه در جمع‌بندی رویداد چهارم زاین

برای اینکه طراحان ایرانی بتوانند از تفکر طراحی بیشترین بهره را بگیرند، باید بیاموزند در فرایند حرفه‌ای خود به «تفکر» جایگاه ویژه‌ای بدهند. البته، قبل از هر چیز، لازم است موضوع تفکر ـ در فرایند آموزش طراحی در دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های ایرانی ـ جایگاه محوری خود را بازیابد. طراح ایرانی باید بیاموزد که «اندیشیدن» مهارت […]

رویداد #۴: داستان عامه‌پسند؛ تفکر دیزاین

مفهوم تفکر طراحی بیش از یک دهه است که به‌عنوان یک دیدگاه راهبردی در شکل‌دهی به کسب‌وکارها و همچنین یک رویکرد به حل مسئله و نوآوری در صنعت مطرح شده است ــ هرچند در واقع می‌توان ریشه‌های آن را در مباحث فلسفهٔ فناوری، پس از جنگ جهانی دوم، یافت. ‌ مانند بسیاری از مفاهیم مشابه، […]

رویداد #۲: و اینک … دیزاین‌اتنوگرافی

دیزاین اتنوگرافی

اِتنوگرافی یا قوم‌نگاری مطالعهٔ سازمان‌یافتهٔ افراد در بافت فرهنگی آن‌هاست. اتنوگرافی، ازنظر روش‌شناسی، پژوهشی کیفی و عمیق است که جزئیات زیادی را ــ از رفتار و روش زندگی و فرهنگ یک فرد ــ در اختیار پژوهشگر می‌گذارد. ‌ اما رابطهٔ اتنوگرافی با طراحی چیست؟ در این رویداد، به مفهومی به نام دیزاین‌اتنوگرافی، یا اتنوگرافی برای […]

راهنمای استفاده از ابزارهای رویدادهای برخط

رویدادهای برخط زاین به کمک بن‌سازهٔ 8×8 برگزار می‌شود. ما اکیداً توصیه می‌کنیم با رایانه و مرورگر به رویداد ما بپیوندید. بهتر است، قبل از رویداد، نگاهی به ویدئوی طرز کارش بیندازید. برای این منظور، نیازی به ورود به آن سامانه (لاگین کردن) ندارید؛ کافی است به نشانی زیر بروید و بر روی «Start meeting» […]

رویداد #۱: حرفه: پژوهشگر طراحی

ما امروز در دنیایی پیچیده زندگی می‌کنیم که پیچیدگی آن نه‌تنها نتیجهٔ پیشرفت فناوری، بلکه نتیجهٔ پویایی و تکامل جامعه، اقتصاد و فرهنگ هم هست. در چنین دنیایی، مشکلات نیز پیچیده و چندوجهی‌اند. بنابراین طراحی هر سامانه‌ای تنها با کمک مهارت‌های شخصی و یا محاسبات ساده امکان‌پذیر نیست و نیازمند پژوهش و تکیه بر داده‌ها […]

تعارض شرق‌شناسی و تفکر طراحانه: نقدی به‌روایت کیوان خسروانی

رویداد سرآغاز زاین، در دهم شهریور ۱۴۰۰، علی‌رغم مشکلات فنی، بستر گفت‌وگوی جالبی بین چند نسل از طراحان ایرانی بود که، با تلاشی خستگی‌ناپذیر، در پی پویاییِ دوبارهٔ هویت ایرانی بوده‌اند. کیوان خسروانی تلاش کرد تا دیدگاه خود را برپایهٔ تاریخ تبیین کند، و نیما بهنود دیدگاهی عمل‌گرایانه و اقتصادمحور را به‌نمایش گذاشت. بیان شیوای […]

کارآموزی مبتنی بر تفکر طراحی

این پژوهش حاصل یک فعالیت گروهی با موضوع استفاده از تفکر طراحی برای حل مسئلهٔ سازمانی در استخدام طراحان محصول جدید به تیم است. مقالهٔ این پژوهش به زبان انگلیسی نوشته شده و عنوان کامل آن عبارت است از: Design Thinking-Based Internship; An Efficient Alternative for Hiring Product Designers چکیدهٔ مقاله: To fill a specialized […]