طراحی در مقابل هنر: غایت، تمایز و همپوشانی

این دومین جستار از مجموعهٔ طراحیشناسی است.[1]طراحیشناسی (designology) پروژهای است که به تبیین مفهوم طراحی، حیطههای شمول و عدم شمول آن، رفع شبهات لفظی و فنی، … Continue reading آیا طراحی و هنر از یک قماشاند؛ با یکدیگر همخانوادهاند؛ یا تفاوت جدی و بنیادینی دارند؟ شاید بد نباشد اگر سخن را با نمونههایی از طراحی […]
چرا تلقی ما از طراحی شاید نیاز به تغییر داشته باشد؟

آنگاه که معنای فعلیاش را وامیکاویم، احتمالاً به این نتیجه میرسیم که شایسته ــ و بایسته ــ است در کاربرد این واژه بازنگریای داشته باشیم. نیکلاس دیمانشا[1]جستار حاضر در ۲۲ فوریهٔ ۲۰۲۳ از نیکلاس دیمانشا، مدرس و مدیرگروه دانشکدهٔ معماری در دانشگاه امآیتی، منتشر … Continue reading آنچه امروز از واژهٔ «دیزاین» میشناسیم ریشه در […]
دیزاین هکتان؛ طراحی برای آیندهٔ ایران

ما ایرانیان در شرایطی زندگی میکنیم که شکاف بزرگی بین واقعیتِ شرایط زندگی ما از یک سو، و خواستهها و دانستههای فردی ما از سوی دیگر وجود دارد. بنابراین چندان عجیب نیست که بروز نارضایتی از وضعیتِ موجود به بخشی از زندگیِ روزمرهٔ ما تبدیل شده است.داشتن تصویری مطلوب از آینده برای تغییر مثبت ضروری […]
رویداد #۸: دیزاین و دموکراسی

ایران بیش از هر زمان دیگری به تغییر نیاز دارد و دیزاین می تواند در این تغییر نقش مهمی بازی کند. بر این اساس بعد از سکوت تلخ چند ماهه، تصمیم گرفتیم با موضوعاتی مرتبط با شرایط امروز و البته فردایی که قرار است بهتر باشد به فعالیتهای زاین ادامه بدهیم. ما بر این باوریم […]
رویداد #۷: مسافران؛ دیزاین دور از خانه

سفر و مهاجرت اجزاء جداییناپذیر دنیای طراحیاند.حرکت در میان فرهنگها و آداب مختلف، برای شناخت بهتر انسان، طراحان را مسافرانی چمدانبهدست کرده است. در طول تاریخ طراحی، کم نیستند آنهایی که از خانهٔ خود سفر کردهاند و در تلاشی مدوام برای ساختن دنیایی نو دست به خلق شاهکارهای متفاوت زدهاند. سفر برای یک طراح نهفقط […]
رویداد #۶: داستان اسبابِ بازی

بازی همواره یکی از دغدغههای دنیای طراحان است. اما این مفهومِ گرهخورده به خلاقیت، از بدو پیدایش انسان، طی قرنها بدل به مفهومی گسترده و دمادم دگرگون شده است: آنطور که، ترکیبی است از دنیاهای چندگانهٔ ریاضی و مهندسی و روانشناسی و طراحی؛ و آنقدر دیگرگون که بازیهای حرکتی جای خود را به بازیهای رومیزی، […]
رویداد #۵: فریادها و نجواها؛ پرسونا

پرسونا ابزاری برای نزدیکی و همدلی بیشتر با کاربران است. در دنیای امروز، بینشهای عمیقتر از مشتریان و درک تجربیات، زندگی کاری، ترجیحات و علاقهمندیهای شخصی و حرفهای آنها در رشد و توسعهٔ محصول اثرگذار است. راهکارهایی که بتواند ما را به کاربران نزدیک کند همواره در کسبوکارها موردتوجه بوده است. پرسونا، بهعنوان ابزاری برآمده […]
پنج نکتهٔ قابلتوجه در جمعبندی رویداد چهارم زاین

برای اینکه طراحان ایرانی بتوانند از تفکر طراحی بیشترین بهره را بگیرند، باید بیاموزند در فرایند حرفهای خود به «تفکر» جایگاه ویژهای بدهند. البته، قبل از هر چیز، لازم است موضوع تفکر ـ در فرایند آموزش طراحی در دانشگاهها و آموزشگاههای ایرانی ـ جایگاه محوری خود را بازیابد. طراح ایرانی باید بیاموزد که «اندیشیدن» مهارت […]
رویداد #۴: داستان عامهپسند؛ تفکر دیزاین

مفهوم تفکر طراحی بیش از یک دهه است که بهعنوان یک دیدگاه راهبردی در شکلدهی به کسبوکارها و همچنین یک رویکرد به حل مسئله و نوآوری در صنعت مطرح شده است ــ هرچند در واقع میتوان ریشههای آن را در مباحث فلسفهٔ فناوری، پس از جنگ جهانی دوم، یافت. مانند بسیاری از مفاهیم مشابه، […]
رویداد #۳: آغاز طراحی صنعتی در ایران، با یادی از وازگن میناسیان (فیلیپو)

طراحی صنعتی در ایران از سال ۱۳۴۸ شمسی و از دانشگاه تهران به جامعهٔ ایرانی معرفی شده است. از آن زمان تا به امروز، بیش از نیم قرن میگذرد و حالا در آغاز دههٔ ششم، فرصتی است تا نگاهی بیندازیم به تأسیس این رشته و همینطور مسیری که در سالهای طلایی اقتصاد ایران طی کرده […]