رویداد #۳: آغاز طراحی صنعتی در ایران، با یادی از وازگن میناسیان (فیلیپو)

طراحی صنعتی در ایران از سال ۱۳۴۸ شمسی و از دانشگاه تهران به جامعهٔ ایرانی معرفی شده است. از آن زمان تا به امروز، بیش از نیم قرن میگذرد و حالا در آغاز دههٔ ششم، فرصتی است تا نگاهی بیندازیم به تأسیس این رشته و همینطور مسیری که در سالهای طلایی اقتصاد ایران طی کرده […]
دربارهٔ طراحی و مسئولیت اخلاقی طراح

مصطفی ملکیان، فیلسوفِ اخلاق و اندیشهورز معاصر، سال گذشته در نشستی با عنوان «دیزاینشناسی» برای نخستین بار دربارهٔ طراحی سخنرانی کرد و از منظر فلسفهٔ اخلاق به این مهم پرداخت. نشستی که بهقدرِ اهمیتش قدر ندید و درعینحال فراتر از انتظار مخاطبان و حتی خود ملکیان رفت؛ چراکه این اندیشمند حوزهٔ اخلاق خاستگاهی از فلسفه […]
سهگانهٔ تجربه: روایتی از سه دیدار

آیا تجربه فقط آن چیزیست که پس از عرضهٔ محصول به کاربر میرسد؟ یا آن روح نامرئیست که از دل طراحی، پژوهش، و حتی نیت دیزاینرها زاده میشود؟ ما در زاین، بر این باوریم که «تجربه»، تنها یک خروجی نیست. تجربه، از همان نخستین قدمها در ذهن دیزاینر، از دل دادههای پژوهشگر، و از آرزوی […]
نمایش آنلاین فیلم مستند «مصطفی» و نشست نقد و بررسی

سهشنبه سیزدهم خرداد ماه، ساعت 18 با هم به تماشای قسمت چهارم مجموعه مستند “طراحان تنها” که درنگی در زندگی و آثار مصطفی میرفندرسکی است، خواهیم نشست. پس از نمایش فیلم در یوتیوب زاین، پنل گفت و گویی با حضور دستاندرکاران فیلم (مازیار رضایی، وحید صادقی و صمد خطیبی) به میزبانی الناز طهرانی، هم بنیانگذار […]
رویداد سیزدهم: کسی از دیزاین ایرانی خبر ندارد!

طراحی ایرانی همیشه یکی از دغدغهها و آرزوهای همهٔ کسانی بوده که در یک قرن گذشته با پدیدهٔ مدرنِ «دیزاین» آشنا شده و نیز به ایران و فرهنگ و هویت «ایرانی» دلبستگی داشتهاند. این دغدغه در دو دههٔ گذشته به دلایل بسیار، که موردبحث ما نیز هست، اهمیتی دوچندان یافته و بسیارانی کوشیدهاند طراحی ایرانی […]
طراحی برای نوآوریِ فرایندی

هدف نویسنده از این مقاله بررسی نقش طراحی[1] design. در ایجاد نوآوری پایدار و تحلیل رابطهٔ بین نوآوری محصول و نوآوریِ فرایندی است.[2] sustainable innovation, product Innovation, and process innovation. نویسنده تأکید میکند که نوآوری پایدار نیازمند تغییر پارادایمی در عمل طراحی است، بهطوری که طراحی نهتنها بر ایجاد محصولات جدید، بلکه بر بهبود فرایندهای […]
رویداد دوازدهم: پیش از مشتری؛ دیزاین تجربه مشتری

در سومین و آخرین ایستگاه این سهگانه، جمعه ۱۷ اسفند ۱۴۰۳، همراه با دکتر میترا (خزائی) ونزل، مدیر پژوهش دیزاین استراتژیک در Deutsche Telekom و با میزبانی نگین یشمی، همبنیانگذار زاین، نگاهی انداختیم به دنیای احساسیتر و پیچیدهتر تجربه: تجربه مشتری (Customer Experience).جایی که برندها تلاش میکنند نه فقط محصولی بفروشند، بلکه احساسی ماندگار خلق […]
رویداد یازدهم: پیش از دیزاین؛ پژوهش تجربه کاربری

در دومین دیدار، یکشنبه ۳۰ دیماه ۱۴۰۳، همراه با صبا حقیری، پژوهشگر ارشد تجربه کاربری در Kramp Groep و مژگان هراتیان، پژوهشگر تجربه کاربری در اسنپپی، و میزبانی نگین یشمی، همبنیانگذار زاین، زاویهٔ نگاه را از طراحی به پژوهش چرخاندیم. فهم مسئله، هنر درک رفتار و زبان ناگفتهٔ کاربر، نقطه شروع این جلسه بود. از […]
طراحانِ تنها؛ فصل اول بخش سوم، گفتگو با استاد حسین صالحی

“طراحانِ تنها” مجموعهای تصویری است در گفتوگو با طراحان و درباره آنها. این مجموعه حاصل کوششی است که از سال هشتاد و نه به هدف ثبت تاریخ شفاهی طراحی صنعتی در ایران آغاز شده و در گام بعد به سراغ گفتوگو با نظریهپردازان دیزاین و معرفی طراحان جوانی که صاحب خط و فکر هستند خواهد […]
رویداد دهم: پیش از محصول؛ دیزاین تجربه کاربری

در نخستین رویداد سری تجربه، جمعه ۳۰ آذرماه ۱۴۰۳، با نیکو فروردین دیزاینر ارشد محصول در مایکروسافت، مونا جعفری، دیزاینر ارشد محصول در بانک N26 و نگین یشمی، همبنیانگذار زاین، درباره دیزاین تجربه کاربری در سطح جهانی گفتگو کردیم. از چالشهای ملموس طراحی در سازمانهای بینالمللی گفتیم و از مسیر حرفهای دیزاینرها در دل واقعیتهای […]
رویداد نهم: “ساخت ایران” دیزاین و توسعه

“ساخت ایران” ترکیبی واژگانی است که به درازای یک قرن بر بسیاری از محصولاتی که در سرزمین ما تولید شده اند، نقش بسته. عبارتی که در گذرِ سالها پا به فَرامتن گذاشته است. در این میان، طراحی و طراحان بخشی جدایی ناپذیر از همین حلقه تولید بوده اند که در ایران کمتر به آن پرداخته […]
طراحان تنها، فصل اول، قسمت دوم، گفتگو با استاد محمدحسن داورزنی

ویدئوی این قسمت را از لینک زیر ببینید:https://youtu.be/latWsbZxol4