استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های نوپایی هستند که معمولا بدون سرمایه اولیه و با تکیه بر توان تیمی خود شروع به کار می‌کنند. به دلیل نبودن سرمایه زیاد برای راه‌اندازی یک استارت‌آپ، حرکت در بستر فناوری کار را برای تیم‌ها آسان‌تر می‌کند، زیرا استفاده از ابزارهای دیجیتال می‌تواند تا حد زیادی هزینه‌های راه‌اندازی را کاهش دهد.

وبگاه یا اپلیکیشن یک استارت‌آپ را تیم برنامه‌نویسی تهیه می‌کند که به آنها توسعه‌دهندگان (developer) می‌گویند. در توسعه وب دو مفهوم مهم بک‌-اند (Back-end) و فرانت‌-اند (Front-end) مطرح است. فرانت-‌اند یا توسعه رابط کاربری، ظاهری که کاربر با آن تعامل دارد (و گرافیک آن توسط طراح رابط کاربری انجام شده است) را ایجاد می‌کند و زبان‌های معمول آن اچ‌تی‌ام‌ال (HTML)، سی‌اس‌اس (CSS) و جاوااسکریپت (JavaScript) هستند. بک-‌اند یا توسعه هسته سایت از سه بخش اصلی سرور (server)، برنامه (application) و پایگاه داده (database) تشکیل می‌شود. زبان‌های معمول برنامه‌نویسی بک‌-اند پی‌اچ‌پی (PHP)، پایتون (Python) و روبی (Ruby) هستند. برای توسعه اپلیکیشن هم معمولا زبان برنامه‌نویسی جاوا (Java)، اندروید (android) و آی‌اواس (iOS) استفاده می‌شود. بعضی از توسعه‌دهندگان همزمان وظایف بک-‌اند و فرانت-‌اند را انجام می‌دهند اما بعضی دیگر تیم‌های مختلفی برای هرکدام از این بخش‌ها دارند. معمولا در ابتدای کار استارت‌آپ به دلیل نبود سرمایه، تیم توسعه وجود ندارد و یک برنامه‌نویس همه وظایف را انجام می‌دهد. اما با رشد کسب‌وکار تیم توسعه هم بنا به نیاز رشد می‌کند و افراد بیشتری به آن اضافه می‌شوند. همچنین معمولا به دلیل موضوعات مالی و عدم پرداخت حقوق در ابتدای کار، این برنامه نویس به عنوان هم‌بنیانگذار به تیم اضافه می‌شود (یا استارت‌آپ را خودش راه‌اندازی می‌کند). بعد از آن‌که تیم نیازمند توسعه در بخش‌های مختلف شد به تشخیص برنامه‌نویس اصلی، همکاران توسعه‌دهنده به استارت‌آپ اضافه خواهند شد. البته هماهنگی توسعه‌دهندگان در یک تیم نیازمند حضور یک مدیر است. مدیر ارشد فناوری یا همان سی‌تی‌او (CTO) وظیفه هدایت تیم توسعه را به‌عهده دارد و در عین حال سیاستگذاری‌های حوزه فناوری را تعیین می‌کند. در حقیقت وظیفه اصلی مدیر ارشد فناوری، همکاری و همفکری با مدیرعامل، مدیر ارشد مارکتینگ، مدیر محصول و مسئول پشتیبانی برای تشریح نیازها و برطرف کردن آنها و بهبود محصول است. برنامه‌ریزی برای تیم فنی به منظور رسیدن به این اهداف نیز از وظایف اصلی وی محسوب می‌شود. تغییر بازار و رشد نرم‌افزارها نیازمند رصد همیشگی و به روز شدن تیم در شرایط نیاز است. شناخت و برطرف‌کردن مشکلات فنی تیم و امنیت سامانه‌ها نیز به عهده مدیر ارشد فناوری است. گاهی محصول (وبگاه یا اپلیکیشن) دچار مشکلاتی می‌شود که به آنها باگ می‌گویند و یکی دیگر از وظایف مدیر ارشد فناوری بررسی و برنامه‌ریزی برای کاهش باگ‌هاست.

توسعه در یک محصول دیجیتال اهمیت بسیار دارد و یکی از ستون‌های اصلی استارت‌آپ محسوب می‌شود. مشکلات احتمالی و در دسترس نبودن محصول می‌تواند اثر جبران‌ناپذیری روی کاربر بگذارد و باعث شکست استارت‌آپ شود. مدیر فناوری فردی متعهد و منظم است که باید این ستون را استوار نگه دارد.
این مقاله در جام‌جم: http://jjo.ir/jhrizuxv