تبلیغات

تبلیغات[1] advertisement. بازنمودهاییاند که برای مطلع کردن اهالی بازار از نیازها و خواستههایشان و تأثیر گذاشتن بر بازار، ازطریق مجراهای میانجی که منجر به تبادل ارزشها میشود، طراحی شدهاند. تعریفی قرنِپانزدهمی از «تبلیغات» در دست داریم: «جلب توجه اذهان به هر چیزی: ملاحظه، مشاهده، اعتنا»، که بهنظر میرسد در قرن بیستویکم نیز همچنان صادق […]
تبلیغات شورانگیز

«اجیت پراپ»،[1] agit prop a.k.a. “agitprop”. به معنای تبلیغات شورانگیز، اصطلاحی است ادغامشده و مرکب از دو واژه، که از روسی به انگلیسی راه یافته است و به تبلیغ افکار سیاسی ـ خصوصاً چپ ـ از طریق ادبیات، نمایش، موسیقی و دیگر هنرها اشاره دارد. در سالهای ۱۹۲۰، بلافاصله پس از بهقدرت رسیدن کمونیستها در […]
ترکیب کردن

ترکیب کردنspan class=”footnote_referrer”>[1] compositing. به معنای آمیختن چند (←) مؤلفهٔ تصویری بهقصد آفرینش یک تصویر جدید است. ماهیت این مؤلفهها میتواند از زمینههای مختلف مرتبط باطراحی ــ همچون عکاسی، عناصر نگاشتاری، نویسهنگاری و تصاویر سهبعدی ــ[2] photography, graphic elements, typography, and 3-D images. باشد. اصطلاح «ترکیب کردن» هم در تصاویر ثابت ــ چاپ، محیط […]
تفهیمنامه

اصطلاح «تفهیمنامه»[1] brief. ریشه در آن مفهوم طراحی دارد که فعالیتی در جهت (←) حل مسئله دانسته میشود. یک سفارشدهنده هنگامیکه مشکلی را شناسایی میکند، راهحل پیشنهادیاش در قالب ‹تفهیمنامه› به طراح منتقل میشود تا او تصمیم گیرد ایدههای طرحشدهاش چگونه به بهترین شکل تحقق یابند. پییر بولانژی،[2] Pierre-Jules Boulanger (1885-1950). مدیرعامل سیتروئن، در ۱۹۳۸ […]