هرساله مجرّبان و علاقهمندان حوزهٔ طراحی در فراهمایی بینالمللی طراحی در اَسپِن کلرادو[1]
International Design Conference in Aspen (IDCA), Colorado (1949-2006). دیدار میکنند؛ جایی که بین حدوداً سیصد شرکتکننده از سراسر دنیا گفتوگوهایی درزمینهٔ طراحی، معماری، هنر، علم و فناوری شکل میگیرد. هدف این فراهمایی رسیدن به درکی مشترک ــ در ابعاد جهانی ــ از دغدغههای اجتماعی و فرهنگی است و اینکه بتواند در نتیجهٔ برگزاری کارگاهها و هماندیشیهایش منشأ اثر باشد.
صنعتگر اهل شیکاگو، والتر پِپکه،[2]
Walter Paepcke. و همسرش الیزابت این فراهمایی طراحی را در ۱۹۵۱ بنیان نهادند. قصدشان از گردهم آوردن مهارتهای مختلف، به هدف مواجهه با مسائل از جهات گوناگون، در تنوع شرکتکنندگان دعوتشده به فراهمایی انعکاس یافته بود. درنتیجه، ماکس فریش[3]
Max Frisch (1911-1991). نویسنده (۱۹۵۶)، جان کیج[4]
John Cage (1912-1992). آهنگساز (۱۹۶۶)، و نام جون پایک[5]
Nam June Paik (1932-2006). هنرمند ویدئویی (۱۹۷۱) همگی در توسعهیافتگی فلسفهٔ طراحی دخیل بودهاند. انتخاب اسپن بهعنوان محل برگزاری فراهمایی هم درخور اعتناست. پِپکه باور داشت زیبایی طبیعی کوهستان راکی، صرف غذاهای سالم، و جدا شدن از آشفتگیِ دغدغههای روزمره در خدمت آسایش خاطر شرکتکنندگان و توانایی تمرکزشان بر ایدههایی بود که طی فراهمایی طرح میشدند. در نظر او، این فراغت، افزون بر دانشی که در اسپن کسب میکردند، موجبات تجدید و تقویت روحیه و ذهنشان را فراهم میآورد. اینگونه بود که اسپن بهوجود آمد.
این واقعیت که فراهمایی بینالمللی طراحی در اسپن، اکنون بیش از هفتاد سال است، متخصصان مجرب در رشتهها و حرفههای مختلفِ مرتبط را گردهم آورده اثربخشی طراحی را در مسائل سیاسیـاجتماعی جهان گواهی میدهد. در ۲۰۰۶، عنوان آن ــ در همگونی با (←) نشست سران طراحی سنت موریتز[6]
St. Moritz Design Summit. ــ به «نشست سران طراحی اسپن»[7]
Aspen Design Summit. تغییر یافت. این تغییرْ نشانگر نوعی تحول است: تمرکز این رویدادها از روشنگری برداشته شده و به اهداف تازهتعریفشدهٔ تعهد و کنشگری تخصیص یافته است، که از آن نو شدنِ بنیانهای فلسفیاش نیز استنباط میشود.
—
مؤلف: دِرک پورتن | Dirk Porten
مترجم و ویراستار: علیرضا راستین کیا