تبلیغات شورانگیز

Photo by Sinitta Leunen from Pexels

«اجیت پراپ»، به معنای تبلیغات شورانگیز، واژه‌ای است ادغام‌شده و مرکب از دو واژه، که از روسی به انگلیسی راه یافته است و به تبلیغ افکار سیاسی ـ خصوصاً چپ ـ از طریق ادبیات، نمایش، موسیقی و دیگر هنرها اشاره دارد. در سال‌های ۱۹۲۰، بلافاصله پس از به‌قدرت رسیدن کمونیست‌ها در شوروی، وزارت شورانش و تبلیغ سیاسی[1]The Department of Agitation and Propaganda به هدف بسط آگاهی‌های ایدئولوژیکِ توده‌ها پایه‌گذاری شد. اجیت پراپ، برساخته از واژگان «اجیتاتسیا»[2]agitatsiya و «پروپاگاندا»،[3]propaganda برگرفته از عنوان آن وزارتخانه است. هدف از شورانشْ برانگیختن هیجانات بود و هدف از تبلیغْ تأثیر بر اذهان. از این دو، سلاح قدرتمندی می‌ساختند برای «فتح دل‌ها و ذهن‌ها». جالب است که طی جنگ ویتنام، راست‌گرایان آمریکایی هم از همین عبارت در توصیف تلاش‌هایی بهره می‌جستند که در «مجذوب ساختن» ویتنامی‌ها برای آرام کردن اوضاع آن کشور به‌خرج می‌دادند. طراحان ساخت‌گرا (← ساخت‌گرایی) طرف قراردادهای زیادی درزمینهٔ تبلیغات شورانگیز بوده‌اند و این اصطلاح هنوز هم در خصوص طراحی‌های گرافیک جناح‌های سیاسی چپ به‌کار می‌رود. اصطلاح یادشده به‌خودی‌خود نکوهیده نبود؛ اما در غرب، ازآنجاکه در صحبت از شیوه‌های مشخصاً سوگیرانه و سرکوبگرانهٔ اقناع سیاسی به آن اشاره می‌رفت، به‌سرعت دلالت‌های ضمنی‌ای منفی به‌خود گرفت. چپ‌گرایان امروزه هم، غالباً مفتخرانه، از این اصطلاح به‌نشانِ مقاومت در برابر سیاست‌های رسمیت‌یافتهٔ راست بهره می‌گیرند ــ که نمونه‌هایی از آن را می‌توان در وبلاگ‌ها، مجله‌ها و نام تایپ‌فیس‌ها پیدا کرد.

← طراحی و سیاست، طراحی اعتراضی

مؤلف: تیم مارشال | Tim Marshall

مترجم و ویراستار: علیرضا راستین کیا

پانوشت‌ها

پانوشت‌ها
1 The Department of Agitation and Propaganda
2 agitatsiya
3 propaganda

این مطلب را هم‌رسانی کنید:

اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email