رویداد دهم زاین سه گانه تجربه؛ در مورد طراحی تجربه کاربری پژوهش تجربه کاربری و طراحی تجربه مشتری
تصویر نگین یشمی

نگین یشمی

پژوهشگر دیزاین و مدیر ارشد محصول

سه‌گانهٔ تجربه: روایتی از سه دیدار

آیا تجربه فقط آن چیزی‌ست که پس از عرضهٔ محصول به کاربر می‌رسد؟ یا آن روح نامرئی‌ست که از دل طراحی، پژوهش، و حتی نیت دیزاینرها زاده می‌شود؟

ما در زاین، بر این باوریم که «تجربه»، تنها یک خروجی نیست. تجربه، از همان نخستین قدم‌ها در ذهن دیزاینر، از دل داده‌های پژوهشگر، و از آرزوی یک تعامل ماندگار آغاز می‌شود. با این نگاه، در زمستان ۱۴۰۳، سه رویداد پیاپی با عنوان سه‌گانهٔ تجربه برگزار کردیم؛ سه گفت‌وگو، سه موضوع، سه مسیر برای درک بهتر از آنچه کاربر، مشتری و ما طراحان واقعاً تجربه می‌کنیم.

چرا سه‌گانه تجربه مهم بود؟

سه‌گانه تجربه، تلاشی بود برای نزدیک‌تر کردن طراحان، پژوهشگران و علاقه‌مندان به دغدغه‌های واقعی دنیای طراحی و تجربه. از ساخت محصول گرفته تا درک عمیق‌تر از انسان، این سه رویداد نشان دادند که تجربه یک فرآیند پیوسته است؛ از نخستین پرسش‌ها تا لحظهٔ تعامل و حتی فراتر از آن. این سه‌گانه، فرصتی برای بازاندیشی در مسیر دیزاین فراهم کرد، و گامی برای گسترش گفت‌وگوی فارسی‌زبانان در دنیای دیزاین و پژوهش کاربری.

اگر شما هم به دیزاین، پژوهش یا تجربه علاقه‌مند هستید، به زاین بپیوندید و در مسیر رشد طراحی در فضای فارسی‌زبان نقش داشته باشید.‌

۱. پیش از محصول؛ دیزاین تجربه کاربری
https://youtu.be/GsomW19cO6M

۲. پیش از دیزاین؛ پژوهش تجربه کاربری
https://youtu.be/LhwbBVDjzds

۳. پیش از مشتری؛ دیزاین تجربه مشتری
https://youtu.be/aicxM4kx05Y

این مطلب را هم‌رسانی کنید:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

شاید این مطالب هم برای شما جالب باشد

پروژه: ۱۰۰ صندلی در ۱۰۰ روز (100 Chairs in 100 Days / 2007)
‌یادداشت‌‌ها

طراحی انتقادی (Critical Design) در طراحی صنعتی

طراحی انتقادی مفهومی نسبتاً نوین در اندیشه طراحی معاصر است که بر خلاف جهت‌گیری سنتی طراحی صنعتی، نه درصدد حل مسئله یا تولید محصول، بلکه به‌دنبال طرح پرسش، ایجاد تأمل، و نقد ساختارهای قدرت، فناوری و فرهنگ است. این مقاله با تکیه بر نمونه‌های تصویری از آثار طراحانی چون فیلیپ استارک (Philippe Starck)، مارتینو گامپر (Martino Gamper)، یرتسی سیمور (Jerszy Seymour) و دیگران، به تحلیل جایگاه طراحی انتقادی در بستر طراحی صنعتی می‌پردازد. این تحلیل نشان می‌دهد که چگونه طراحی صنعتی می‌تواند از سطح عملکرد و تولید عبور کرده و به بستری برای تفکر فرهنگی و اجتماعی بدل شود.

Read More »
‌یادداشت‌‌ها

طراحی برای نوآوریِ فرایندی

هدف نویسنده از این مقاله بررسی نقش طراحی[1] design. در ایجاد نوآوری پایدار و تحلیل رابطهٔ بین نوآوری محصول و نوآوریِ فرایندی است.[2] sustainable innovation,

Read More »