طراحی ارتباطات

Picture of علیرضا راستین کیا

علیرضا راستین کیا

طراح، مترجم، ویراستار

Photo by Alex Andrews, Pexels.

این مطلب را هم‌رسانی کنید:

طراحی ارتباطات[1]

communication design.
فرایندی است که در آن عناصر دیداری و نوشتاری برای انتقال یک پیام خاص تولید می‌شود. این رشته خود دایرهٔ نسبتاً گسترده‌ای دارد که رشته‌های مختلفی مانند (←) تبلیغات، (←) ویژندسازی، (←) طراحی وب، (←) طراحی واسط کاربری، (←) طراحی اطلاعات، و طراحی رسانه‌های اجتماعی[2]

social media design.
 را در بر می‌گیرد. برای درک بهتر گستره و تنوع دامنهٔ شمول طراحی ارتباطات، باهم نمونه‌هایی از آن را در نظر می‌آوریم:

ـ آگهی‌نمایی[3]آگهی‌نما (billboard) لوح یا سازه‌ای بزرگ در بزرگراه‌ها و خیابان‌های پُررفت‌وآمد است، ویژۀ نصب آگهی. ــ … Continue reading که تصویر مهیجی از تپه‌نوردی مدل جدید یکی از محصولات خودروساز مشهوری را، با درج مشخصات ارتقایافته‌اش، تبلیغ کرده است.

ـ نمایشگرهای داخل قطار مترو که نکته‌ای را، درباب نحوهٔ استفاده از پله‌برقی ایستگاه‌ها، یادآوری می‌کنند.

ـ برنامهٔ کاربردی‌ای[4]برنامهٔ کاربردی (application program) برنامه یا مجموعه‌برنامه‌هایی است که برای کاربر نهایی طراحی می‌شود و بدون … Continue reading که درزمینهٔ سلامت شخصی، با یادآورهای زمان‌بندی‌شده و تصاویر انگیزشی، به افرادی که سعی در سالم‌تر زندگی کردن دارند یاری می‌رساند.

ـ وبگاه ادارهٔ برق که، با پیام‌ها، تصاویر و اطلاعاتی، شهروندان را به مصرف بهینه دعوت می‌کند.

یک طراح نگاشتاری می‌تواند، با آفرینش تنها یک تصویر، کارهای بسیاری انجام دهد. بااین‌حال، آنچه کار او نیست خلق محتوای نوشتاری برای تصاویر است. تفاوت اصلی میان طراحی نگاشتاری و طراحی ارتباطات این است که طراحی ارتباطات هم متعهد به تولید و تأمین عناصر دیداری است و هم محتوای نوشتاری. یک طراحِ ارتباطات لازم است بر هماهنگ‌سازی این عناصر با راهبرد (←) پویش و اهداف کلی (←) ویژند نیز توجه داشته باشد، اما نباید فراموش کرد که بسیاری از جنبه‌های کار طراحی نگاشتاری، یا رشته‌های دیگر طراحی ارتباط تصویری، در تخصصش نیست.

مآخذ:

  • Grand Canyon University. “What Is Communication Design?” GCU Blog, October 9, 2023. https://www.gcu.edu/blog/language-communication/what-communication-design.
  • Grauer, Perrin. “What’s the Difference Between Communication Design, Visual Communication Design, and Graphic Design?” Emily Carr University News, February 12, 2020. https://www.ecuad.ca/news/2020/whats-the-difference-between-communication-design-visual-communication-design-and-graphic-design.
  • Lauer, Daniela, Christopher Lewis, and Rajnikant Gupta. “What Are the Key Skills and Tools for Communication?” LinkedIn Advice. https://www.linkedin.com/advice/0/what-key-skills-tools-communication.

‌‌‌

← طراحی نگاشتاری،[5]

graphic design.
ارتباط تصویری.[6]

visual communication.

‌‌

مؤلف و ویراستار: علیرضا راستین کیا | Alireza Rastin Kia

پانوشت‌ها

پانوشت‌ها
1

communication design.

2

social media design.

3

آگهی‌نما (billboard) لوح یا سازه‌ای بزرگ در بزرگراه‌ها و خیابان‌های پُررفت‌وآمد است، ویژۀ نصب آگهی. ــ واژه‌های مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی.

4

برنامهٔ کاربردی (application program) برنامه یا مجموعه‌برنامه‌هایی است که برای کاربر نهایی طراحی می‌شود و بدون سامانهٔ عامل قابل‌اجرا نیست. ــ واژه‌های مصوب فرهنگستان .

5

graphic design.

6

visual communication.

شاید این مطالب هم برای شما جالب باشد

جستجو