ارزشِافزوده[1]
added value. انگارهای ضمنی از ارزش است ــ که از الزامات کارکردی یا کاربرد اصلی محصول، یا خدمتی برای رفعِ (←) نیاز، دامنی گستردهتر دارد. اطلاعاتی اساسی از فرهنگ، نگرش و ارزشهای یک شرکت یا (←) ویژند توسط ارزشافزوده به مصرفکننده منتقل میشود. بنابراین، بر ادراک و احساس ما نسبت به محصولات ویژندسازیشده تأثیر عمدهای دارد. بهعنوانمثال، ارزشافزودهٔ یک خودروی اسپرت مجلل ممکن است موجبات پدید آمدن یک آنمنِ[2]
ego. مردانه یا موقعیت اجتماعی خاص را فراهم آورد. خرید از برخی ویژندهای محصولات زیستی[3]
organic produce. ممکن است با ارزشافزودهٔ ترویج (←) پایداریِ زیستمحیطی[4]
environmental sustainability. یا حمایت از حقوق حیوانات همراه باشد. و خرید لباس از تولیدکنندگان پوشاکی که محصولاتشان در بیگارگاهها[5]
sweatshop. تولید نمیشود ارزشافزودهٔ حمایت از شیوههای تجارت منصفانه را داراست. جالبتر آنکه، ارزشافزودهٔ یک محصول میتواند بر ارزشهای فردیِ مصرفکنندهاش اثر بگذارد و دعوتگر او به مسئولیتپذیری بیشتر در قبال محیطزیست یا جامعه باشد (← اخلاقیات). ارزشافزوده، مضاف بر نقش ترویجیاش، مصرفکنندگان را به پیوند با ویژندها نیز تشویق میکند و بدینترتیب در بازشناسی محصول و تصمیمگیریشان تأثیر عمیقی دارد. ازاینرو، مفهوم ارزشافزوده بهویژه در بازارهای زیادهاشباعشدهٔ امروز اهمیت فزایندهای یافته است.
—
مؤلف: کاترین اسپوا | Kathrin Spohr
مترجم و ویراستار: علیرضا راستین کیا