رویداد #۳: آغاز طراحی صنعتی در ایران، با یادی از وازگن میناسیان (فیلیپو)

طراحی صنعتی در ایران از سال ۱۳۴۸ شمسی و از دانشگاه تهران به جامعهٔ ایرانی معرفی شده است. از آن زمان تا به امروز، بیش از نیم قرن می‌گذرد و حالا در آغاز دههٔ ششم، فرصتی است تا نگاهی بیندازیم به تأسیس این رشته و همین‌طور مسیری که در سال‌های طلایی اقتصاد ایران طی کرده […]

دربارهٔ طراحی و مسئولیت اخلاقی طراح

مصطفی ملکیان، فیلسوفِ اخلاق و اندیشه‌ورز معاصر، سال گذشته در نشستی با عنوان «دیزاین‌شناسی» برای نخستین بار دربارهٔ طراحی سخنرانی کرد و از منظر فلسفهٔ اخلاق به این مهم پرداخت. نشستی که به‌قدرِ اهمیتش قدر ندید و درعین‌حال فراتر از انتظار مخاطبان و حتی خود ملکیان رفت؛ چراکه این اندیشمند حوزهٔ اخلاق خاستگاهی از فلسفه […]

مهندسی آینده: تصویری از آموزش مهندسی در سال 2035

مقدمه چهار دانشگاه برتر فناوری هلند(دلفت، آیندهوون، توئنته و واگنینگن)برای واکاوری آینده آموزش مهندسی دور هم جمع شدندو گزارشی مشترک تهیه کرده‌اند. آن‌ها با توجه به تغییرات سریع دنیای مهندسی امروز از دسترسی بی‌سابقه به اطلاعات گرفته تا همکاری‌های چابک و تحول‌های پیاپی در حوزه‌هایی مثل انرژی و حمل‌ونقل می‌خواستند بفهمند مهندسان آینده باید چه […]

مبانی آموزش دیزاین

برداشت از کتاب/ رساله تثبیت فرآیند طراحی: چارچوبی برای آشکارسازی طرز تفکر طراحانه در آموزش طراحی معماری نویسنده:الیز فان دورن(مدرس معماری دانشگاه دلفت) مقدمه آموزش دیزاین همواره مبحثی مبهم بوده است. فان دورن با مشاهده‌ی شیوه‌ی سنتی آموزش طراحی در استودیوهای معماری، به این نتیجه رسید که تمرکز اصلی در آموزش بر فرآیند طراحی نیست […]

چیندوگو: نه همیشه مفید نه همیشه بدردنخور!

برگرفته از کتاب: 101 اختراع بی‌فایده ژاپنی: هنر چیندوگو و جعبه بزرگ بنتو از اختراعات بیهوده ژاپنی. مقدمه در مسیر دیزاین، معمولاً طراحان با دستیابی به فرم‌های زیبا و یا کارکردهایی جذاب در پی رفع مشکل‌اند. اما تابه‌حال فکر کرده‌اید که شاید مسیر فکری طراحی می‌تواند طی کند می‌تواند بجای پیروی از این مسیرهای سخت‌گیرانه […]

ناسازه‌ی پولانیی در دیزاین: ضرورت درک دانشِ ضمنی در فرآیندِ خلاق

به‌عنوانِ یک طراح، بسیار پیش آمده است، در‌باره‌یِ طرحِ‌مان توضیح دهیم، اما چراییِ بخش‌هایی از آن یا قابلِ شرح نبوده یا توجیهی برای آن نداریم، ما می‌دانیم کار درست را انجام داده‌ایم اما دلیل آن را نمی‌توانیم به کلام یا نوشته درآوریم. این مطالعه به بررسی مفهوم «ناسازه‌ی پولانیی » (Polanyi’s Paradox) و کاربردهای حیاتی آن […]

دیزاین صنعتی چیست؟ دیزاینر صنعتی کیست؟

چارلز و ری ایمز طراحان آمریکایی

مازیار رضایی و نگین یشمی باید به چیزی دل بست تا بتوان خلق کرد و برای دل بستن هم باید دانست.عباس کیارستمی این مقاله پیشتر در شماره نخست دوره جدید نشریه نشان منتشر شده است. در پاسخ به دو پرسش «دیزاین صنعتی چیست؟ دیزاینر صنعتی کیست؟» بهتر است نخست کوشش کنیم تا به توصیفی برسیم […]

دیزاین و بحران؛ بازاندیشی در نقش طراحان در ایران

در نخستین اپیزود ویدئوکست زاین، گفتگویی میان بیژن، وحید و نگین شکل گرفت که به بررسی رابطه‌ی دیزاین و بحران اختصاص داشت. موضوعی که نه تنها با شرایط اخیر ایران، بلکه با تاریخ طولانی بحران‌های طبیعی و انسانی در کشور پیوندی عمیق دارد. این مقاله بر اساس نکات مطرح‌شده در این گفتگو، به بازخوانی تجربه‌های […]

اولین جلسه نقد فیلم زاین: متروپلیس (١٩٢٧)

نقد فیلم زاین: متروپلیس (١٩٢٧)

#متروپلیس، شاهکار #فریتس_لانگ، فقط یک فیلم صامت علمی‌تخیلی نیست؛ بلکه تصویری از شهری آینده‌نگر است که با طراحی‌های عظیم، ربات انسان‌نما و معماری طبقاتی، نقدی تند به جامعه‌ی صنعتی و نابرابری‌هایش می‌زند.فیلمی که دیزاین در آن نه پس‌زمینه، بلکه زبان اصلی روایت است: از آسمان‌خراش‌ها تا بدن ماشینی ماریا. در این جلسه به نقد و گفت‌وگو […]

طراحی انتقادی (Critical Design) در طراحی صنعتی

پروژه: ۱۰۰ صندلی در ۱۰۰ روز (100 Chairs in 100 Days / 2007)

طراحی انتقادی مفهومی نسبتاً نوین در اندیشه طراحی معاصر است که بر خلاف جهت‌گیری سنتی طراحی صنعتی، نه درصدد حل مسئله یا تولید محصول، بلکه به‌دنبال طرح پرسش، ایجاد تأمل، و نقد ساختارهای قدرت، فناوری و فرهنگ است. این مقاله با تکیه بر نمونه‌های تصویری از آثار طراحانی چون فیلیپ استارک (Philippe Starck)، مارتینو گامپر (Martino Gamper)، یرتسی سیمور (Jerszy Seymour) و دیگران، به تحلیل جایگاه طراحی انتقادی در بستر طراحی صنعتی می‌پردازد. این تحلیل نشان می‌دهد که چگونه طراحی صنعتی می‌تواند از سطح عملکرد و تولید عبور کرده و به بستری برای تفکر فرهنگی و اجتماعی بدل شود.

سه‌گانهٔ تجربه: روایتی از سه دیدار

رویداد دهم زاین سه گانه تجربه؛ در مورد طراحی تجربه کاربری پژوهش تجربه کاربری و طراحی تجربه مشتری

آیا تجربه فقط آن چیزی‌ست که پس از عرضهٔ محصول به کاربر می‌رسد؟ یا آن روح نامرئی‌ست که از دل طراحی، پژوهش، و حتی نیت دیزاینرها زاده می‌شود؟ ما در زاین، بر این باوریم که «تجربه»، تنها یک خروجی نیست. تجربه، از همان نخستین قدم‌ها در ذهن دیزاینر، از دل داده‌های پژوهشگر، و از آرزوی […]