آئرودینامیک

آئرودینامیک[1] aerodynamics. رفتار برهم‌کنش هوا با یک جسم جامد را، معمولاً از طریق پژوهش‌های تجربی قرن بیستم، به‌منظور مطالعهٔ راه‌های افزایش نیروی برآر هواپیما[2] aircraft lift force. و ایجاد منحنی‌ترین فرم‌ها،[3] the most streamlined forms. تحلیل و مستند می‌کند. ‌ در ۱۹۲۵، پل یارای[4] Paul Jaray (Hungarian: Pál Járay) (1889–1974) با طراحی‌های موسوم به نزدیک‌به‌زمین، […]

آرت دکو

«آرت دکو»، یا به تلفظ فرانسوی «اَق دکو»،[1] Art Deco. اصطلاحی دربارهٔ یک جنبش طراحی است که تأثیرات بسیاری در زمینه‌های معماری، طراحی داخلی، طراحی معمارانه، طراحی صنعتی، مد و هنرهای تجسمی داشته است. آرت دکوبه‌واقع قدری متفاوت بود، چنان‌که معیارهای سبْکی مختلفی را دربر می‌گرفت و حقیقتاً بنیان نظری یا آرمانی منسجمی نداشت. با […]

آگهی بازرگانی

آگهی بازرگانیspan class=”footnote_referrer”>[1] commercial. ← تبلیغات.[2] advertisement. ‌‌ — مؤلف: میشائیل ارلهوف | Michael Erlhoff مترجم و ویراستار: علیرضا راستین کیا پانوشت‌ها[+] پانوشت‌ها ↑1 commercial. ↑2 advertisement.

ارتباطات

واژهٔ «کامیونیکِیشن»،[1] communications. که برابرگزیده‌اش «ارتباطات» است، به معنای تقسیم و هم‌رسانی کردن یا به‌اشتراک گذاشتن و، در برگردان تحت‌اللفظی، عمومی یا اشتراکی کردن است. این واژه ریشهٔ لاتین دارد و از «کامیونیکِر» یا «کُمونیس»[2] communicare or communis. اشتقاق یافته است. کمونیس ترکیبی از «کُم» ــ به معنای «باهم» یا «مشترک» ــ و مونیا ــ […]

ارزش‌افزوده

ارزشِ‌افزوده[1] added value. انگاره‌ای ضمنی از ارزش است ــ که از الزامات کارکردی یا کاربرد اصلی محصول، یا خدمتی برای رفعِ (←) نیاز، دامنی گسترده‌تر دارد. اطلاعاتی اساسی از فرهنگ، نگرش و ارزش‌های یک شرکت یا (←) ویژند توسط ارزش‌افزوده به مصرف‌کننده منتقل می‌شود. بنابراین، بر ادراک و احساس ما نسبت به محصولات ویژندسازی‌شده تأثیر […]

اسپن

هرساله مجرّبان و علاقه‌مندان حوزهٔ طراحی در فراهمایی بین‌المللی طراحی در اَسپِن کلرادو[1] International Design Conference in Aspen (IDCA), Colorado (1949-2006). دیدار می‌کنند؛ جایی که بین حدوداً سیصد شرکت‌کننده از سراسر دنیا گفت‌وگوهایی درزمینهٔ طراحی، معماری، هنر، علم و فناوری شکل می‌گیرد. هدف این فراهمایی رسیدن به درکی مشترک ــ در ابعاد جهانی ــ از […]

اندیشه‌باران

اندیشه‌باران[1] brainstorming. فن حل مسئله در هر زمینه‌ای توسط گروهی از افراد است، به‌نحوی‌که یکایکِ حاضران اندیشه‌های خودجوش‌شان بدون معطلی و ملاحظاتِ محدودکننده به‌اشتراک بگذارند.اندیشه‌بارانن برای تولید ایده درزمینهطراحیی روشی متداول است. این روش، در سال‌های ۱۹۵۰، درون صنعتبلیغاتت ابداع شده و همچنان رواج دارد. معمولاً هم به‌شکل یک جلسهٔ راحت و ساده برگزار می‌شود، […]