کالاهای سرمایه‌ای

Picture of علیرضا راستین کیا

علیرضا راستین کیا

طراح، مترجم، ویراستار

Photo by Battlecreek Coffee Roasters, Unsplash.

این مطلب را هم‌رسانی کنید:

طراحی کالاهای سرمایه‌ای تخصصی از شاخه‌های (←) طراحی صنعتی است که در سه مرحله بر تصور، طراحی و ساخت ماشین‌آلات استاندارد تمرکز دارد. در زنجیرهٔ تأمین، کالاهای سرمایه‌ای محصولات پیچیدهٔ فناورانه‌ای‌اند که ــ ازطریق خدمات فنی ــ برای تولید کالا و سرمایه به‌کار می‌روند.

طراحی کالاهای سرمایه‌ای گاهی به چیزی در حد طراحی یک پوستهٔ شکیل برای ماشین‌آلات پیچیده ــ که محصول رشتهٔ نزدیک و مرتبطش (←) طراحی مهندسی برای سازوکارهای داخلی است ــ تقلیل می‌یابد (← روکش کردن، سبک‌پردازی). بااین‌حال، بایست توجه داشت که محصولات کالاهای سرمایه‌ای نیز قطعاتی از تجهیزات مهندسی‌اند و بنابراین از قوانین (←) ارگونومیک و ساختاریِ سخت‌گیرانه‌ای تبعیت دارند. ایمنی، تحقق‌پذیری، تعمیر و نگهداری، چرخه‌های فرآیند، (←) کاربردپذیری، و ساده‌سازی محصول، تا حد قابل‌تشخیص بودنِ ضروری‌ترین امکاناتش، تنها برخی از پارامترهایی هستند که باید در هنگام طراحی کالاهای سرمایه‌ای درنظر گرفته شوند. عمده مسئولیت اجتماعی طراحِ کالاهای سرمایه‌ای ساخت تجهیزات صنعتی‌ای است که استفاده‌شان برای کاربر آسان باشد.

تجلی زیبایی‌شناسانهٔ صوری و کاربست طراحی سازمانی ــ که هویت دیداری واحدی را نمایندگی می‌کنند ــ برای کالاهای سرمایه‌ای مهم است، زیرا برای تولیدکنندگانِ کالاهای سرمایه‌ای امکانی فراهم می‌آورد تا، در یک بازار بسیار رقابتی، از عاملِ به‌یادآوریِ (←) ویژند[1]به‌یادآوری ویژند (brand recall) ــ که جزو آگاهی از ویژند (brand awareness) به‌حساب می‌آید ــ یک معیار کیفی از توانایی … Continue reading و تولید محصولاتی که طراحی همسانی دارند (← خانوادهٔ محصول) بهره بگیرند و تمایز یابند. در اینجا، ورود و دخالت طراحی در هر (←) مرحلهٔ توسعهٔ محصول و هر سطح آن ــ از (←) مؤلفه‌ها و اجزا گرفته تا (←) بسته‌بندی ــ نقش اساسی دارد. طراحی کالاهای سرمایه‌ای از رشته‌های «پرآوازه»ی طراحی نیست، اما از پیچیده‌ترین و متنوع‌ترین‌های آن‌هاست؛ رشته‌ای که مهارت‌های طراحانهٔ بسیاری را دربر و به‌خدمت می‌گیرد.

‌‌‌

مؤلف: سوِن انوار بی‌بی | Sven-Anwar Bibi

مترجم و ویراستار: علیرضا راستین کیا

پانوشت‌ها

پانوشت‌ها
1

به‌یادآوری ویژند (brand recall) ــ که جزو آگاهی از ویژند (brand awareness) به‌حساب می‌آید ــ یک معیار کیفی از توانایی مصرف‌کننده در به‌خاطر سپردن و به‌یاد آوردن خودبه‌خودی نام یک ویژند است: احتمال آنکه نام یک ویژند توسط محرک مرتبط کنترل‌نشده‌ای به‌یاد مصرف‌کننده آید. ــ وبگاه گکوبُرد و ویکی‌پدیای انگلیسی.

شاید این مطالب هم برای شما جالب باشد

جستجو