پویانمایی

Photo by Skitterphoto from Pexels

واژهٔ «انیمیشن»،[1]animation که برابرگزیده‌اش «پویانمایی» است و از واژهٔ لاتین «انیمِیر»[2]animare ــ به معنی جان بخشیدن ــ اشتقاق یافته، اغلب تداعی‌گر صنایع شبکه‌ای و سرگرمی‌محور مانند فیلم، تلویزیون و (←) طراحی بازی است. پویانمایی‌ها می‌توانند برای آموزش و آگاه‌سازی هم استفاده شوند، به‌ویژه زمانی که تفهیم فرایندی به کمک دیداری‌سازی راحت‌تر از طریق واژگان نوشتاری یا گفتاری صورت می‌پذیرد؛ مثل جاهایی که محدودیت‌های زبان دست‌وپاگیر می‌شود. به بیان ساده، پویانمایی عبارت است از توالی تصاویر ثابت که پشت‌هم ردیف شده‌اند تا پدیدآورندهٔ پندارهٔ حرکت باشند. پویانمایی استاپ‌موشن،[3]stop-motion یکی از ساده‌ترین انواع پویانمایی است که در آن معمولاً عروسک‌های نمایشی، شخصیت‌های خمیری، عکس‌ها، تصویربریده‌ها، یا رسامی‌ها[4]puppets, clay figures, photos, cutouts, or drawings به‌کار می‌‌رود. فرآیند استاپ‌موشن مشتمل است بر ثبت قاب‌به‌قاب عکس‌های متوالی، ضمن اِعمال جابه‌جایی‌های بسیار کوچکی در اشیاء و مناظر موجود در هر عکس. هنگام تماشا کردن، توالی پیوسته‌ای که به‌ازای هر ثانیه ۲۴ قاب از این تصاویر منفرد را در بر داشته باشد متحرک به‌نظر خواهد رسید. امروزه پویانمایی‌های دوبعدی و سه‌بعدی رایانه‌ای از انواع متفاوتی از فنون و فناوری‌ها، از «فلش»[5]Flash گرفته تا «موشن‌کپچر»،[6]Motion capture بهره می‌گیرند. در مقایسه با استاپ‌موشن یا پویانمایی سلولوئیدی سنتی دستی،[7]traditional handdrawn cel animation این فنون نوگرا واجد توانایی شبیه‌سازی حرکت‌هایی به‌غایت پیچیده و بسیار واقع‌گرایانه‌ترند.

← طراحی صوتی-تصویری، طراحی پخش، طراحی شخصیت، ارائه، طراحی صفحه، طراحی زمان‌محور، واقعیت مجازی، جلوه‌های تصویری

مؤلف: تانیا گودلِفسکی | Tanja Godlewsky

مترجم و ویراستار: علیرضا راستین کیا

پانوشت‌ها

پانوشت‌ها
1 animation
2 animare
3 stop-motion
4 puppets, clay figures, photos, cutouts, or drawings
5 Flash
6 Motion capture
7 traditional handdrawn cel animation

این مطلب را هم‌رسانی کنید:

اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email